Vanliga idrottsskador

vanliga idrottsskadorVarje gång du tränar, oavsett idrott eller motion och oberoende av plats, är det alltid risk för att någon form av idrottsskada ska uppkomma.

Hur avlägsen detta kan kännas leder ett upprepande slitage på dina muskel till en stress på muskler och leder som leder till personskador.

Det bästa rådet är att alltid lyssna på din kropp och gör ditt bästa för att skilja bra smärta (allmän trötthet) från de dåliga (stötar eller dova smärtor, överdriven trötthet).

Att kämpa för att göra de sista paren reps eller springa fullt ut den sista kilometern kan verka som en bra idé på kort sikt men det kan förstöra dina framsteg på lång sikt i form av en idrottsskada som i sin tur leder till kvardröjande skador.

Här en lista över vanliga idrottsskador som du vill undvika

3 Vanliga Idrottsskador

Hälsporre (Plantar Faciit)

Hälsporre är ett oönskat resultat av upprepad stress på fötterna.

Hälsporre (Plantar fasciit) är ett smärtsamt tillstånd som uppstår om/när senan som löper längs fotvalvet blir ansträngd vilket gör att den känns tight och inte så smidig som den borde vara.

Hälsporre symptomen varierar, men många beskriver det som en skarp smärta vid varje steg.

Orsaker:

Ofta drabbar det personer vars träning innehåller en hel del löpning och/eller som arbetar mycket på fötterna. Para ihop det med med andra faktorer som att ha naturligt platta fötter eller använda dåliga skor som inte ger tillräckligt stöd och du har ett recept för hälsporre.

Andra faktorer kan inkludera fetma eller ett trauma.

Rehab Tips:

Tyvärr är det så att din hälsporre (plantar fasciit) kommer inte att försvinna över en natt. Det är en gradvis process och man måste ha tålamod med behandlingen och rehabiliteringen.

Här hittar du några bra strechings övningar för hälsporre som du kan använda dig av – Stretching övning hälsporre.

Behandling kan ges med stötvågsbehandling och massage. Kontakta en av våra specialister för rådgivning.

Fotledsstukning

Orsaker:

Med fotledsstukning menas till ”skador på mjukdelar, vanligen ledband, av fotleden”.

Som ni vet är en fotledsstukning och andra sorters stukningar  vanliga idrottsskador . Skadan är oftast ett resulterat från när du vridit din fotled – kanske från att komma ner från ett hopp på fel sätt, plantera foten på fel ställe eller bara från att förlora kontrollen över din fot medan du tränar.

Rehab Tips:

Vi föreslår att du initialt tillämpar RICE metoden – vila, is, kompression och höjd – för att effektivt ta itu med stukningen.

När smärtan minskar, börjar med att träna på cykel för att sedan gå vidare till statiska balanseringsövningar och samtidigt stärka dina hamstrings med mera för att öka fotledens stabilitet.

Att för snabbt återgå till din vanliga träningsrutin för tidigt från det du fick din fotledsstukning  gör bara att du löper större risk att drabbas av en till vilket skulle kunna vara ännu mer smärtsamt och skadligt för ditt fotleds ligament.

Hamstringsskada

Orsaker:

För att uttrycka det enkelt, ”hamstring skador inträffar när musklerna sträcks för långt”.

Löpning och andra sporter som kräver massor av stress på benen utsätter alltid dig för en risk för hamstringsskada.

Springa, hoppa och sparka sporter åstadkomma de flesta hamstringsskadorna. En hamstringsskada kan variera mycket i svårighetsgrad.

Rehab Tips:

En stor del av återhämtning från hamstrings skador är att se till att göra övningar som återuppbygger muskler istället för att effektivt förhindra en re-skada.

Den aktiva rehabiliteringsprocessen startar med isometriska övningar som avlastar musklerna men inte flyttar lederna. Rör dig sedan på träning med lätta vikter innan du börjar med mer ansträngande motion.

Vill du ha professionell behandling av en idrottsskadeexpert? Ring oss idag för att boka en behandlingstid!

Boka en tid hos oss

Hos oss får du träffa en behandlare för just din skada. Vi har flera kliniker i Stockholm Göteborg och Malmö.

Idrottsskadeexperten är ett privat alternativ vi är ej anslutna till högkostnadsskyddet