3 Bra Impingement Övningar

Impingement---Ont-i-axeln-2Impingement är en tråkig idrottsskada (överbelastningsskada) som orsakar många problem och smärta för den som drabbats.

Dessa övningar kan hjälpa dig och kan användas vid rehabilitering av axel impingement syndrom.

Det är viktigt att full rörlighet bibehålls eller återfås i axelleden för att din rehabilitering ska lyckas. Dessutom måste den som drabbas också ha korrekt biomekanisk funktion axelleden.

Denna är lätt förlorad om idrottaren har drabbats av en skada i axeln. Särskilt skulderbladet och överarmsbenet ska arbeta ihop på ett bra sätt. Hos den som drabbats av impingement är denna ”rytm” ofta förlorad.

Rörlighet och stretching vid impingement

impingement-övningar idrottsskadeexpertenStretching kan göras på en daglig basis förutsatt att det inte finns någon smärta. Stretchingen måste göras regelbundet och fortsätta under hela rehabiliteringsprocessen. Nedan är några bra stretchingsövningar som kan utföras i syfte att främja full rörlighet med mera.

Bröststretching övning vid axel impingement

  • Placera ena underarmen mot en fast punkt, t.ex. en dörrkarm eller ett hörn på en vägg.
  • Luta försiktigt framåt och vänd dig bort från den för att sträcka ut bröstmusklerna.
  • Håll positionen i 20 till 30 sekunder och upprepa 3 gånger. Du ska känna en lätt sträckning i framsidan av axeln, men inte smärta.

Supraspinatus stretching vid impingement syndrom

  • Placera handen på nedre delen av ryggen och använda den andra handen för att dra armbågen framåt.
  • Håll kvar din hand på nedre delen av ryggen.
  • Du ska känna en mild sträckning på baksidan av axeln.
  • Håll i 20 till 30 sekunder och upprepa 5 gånger förutsatt att det inte finns någon smärta. Om det är smärtsamt upphör med övningen!

Främre skuldra stretching

  • Fatta tag i något ovanför dig till exempel en dörrkarm (eller något liknande om det inte är tillräckligt högt).
  • Flytta dig framåt och ”lämna kvar” armen bakom så du stretchar framsidan av axeln och bröstmuskulaturen.
  • Håll positionen i 20 till 30 sekunder och upprepa tre gånger.
  • Du ska känna en lätt sträckning i framsidan av axeln, men inte smärta.

Stretchingen för att lindra din impingement bör göras så snart som smärtan tillåter och bibehållas under hela rehabiliteringsprocessen samt även efter denna. Lite och ofta är i allmänhet bättre än en stor insats i ett par dagar för att du sedan glömmer det så fort som du känner att skadan har lugnat ner sig.

Vill du ha professionell hjälp och behandling av impingement? Vi på Idrottsskadeexperten är alla legitimerade Kiropraktorer, Naprapater och Sjukgymnaster med lång erfarenhet av att behandla Impingement.

 

Läs mer om Impingement →

 

Ring oss idag för att boka en behandling- och rådgivningstid.

Boka en tid hos oss

Hos oss får du träffa en behandlare för just din skada. Vi har flera kliniker i Stockholm Göteborg och Malmö.

Idrottsskadeexperten är ett privat alternativ vi är ej anslutna till högkostnadsskyddet