Knäskydd & Sportskydd

Ett bra skydd är ibland avgörande för om man ska klara av att träna eller ej. Och just nu erbjuder vi 10% rabatt på alla stöd och skydd hos SportsRehab.se.

Ange rabattkod: Idrott

Sportsrehab jobbar i huvudsak med produkter från tyska Bauerfeind, lovordade av idrottsmän och motionärer över hela världen för sina hjälpmedel. Här finns stor expertis och lång erfarenhet som tillsammans med erkänt hög tysk kvalitet borgar för effektiv hjälp vid många typer av skador.

SportsRehab – när bara det bästa duger

Bauerfeind är till exempel som enda tillverkare en samarbetspartner vid de Olympiska Spelen, där man hjälper med såväl behandling som olika typer av skydd och ortoser.

Här är ett axplock av produkterna hos Sportsrehab.se

Knäskydd GenuTrain P3
Läs mer om GenuTrain P3 - Klicka här

Ryggstöd – LumboTrain
Läs mer om LumboTrain - Klicka här

Skoinlägg ErgoPad Redux Heel 2 
Läs mer om ErgoPad Redux Heel 2 - Klicka här

Armbågsskydd EpiTrain

Läs mer om EpiTrain - Klicka här

Idrotten är en stor källa till glädje och välmående för många människor. Men den står också för en betydande andel av de skador vi behandlar här på Idrottsskadekliniken. Vissa skador, som till exempel korsbandsskador, har av naturliga skäl ganska lång rehabiliteringstid, medan andra skador och besvär kan behandlas så att vägen tillbaka inte blir så lång.

Tre viktiga faktorer spelar in när det gäller att få en så kortvarig rehab som möjligt:

  • Rätt behandling
  • Anpassade skydd och ortoser
  • Styrketräning och övningar

Hos oss får du hjälp med behandling och smärtlindring, av erfarna naprapater och kiropraktorer. På egen hand kan du göra stärkande övningar i hemmet för att bygga upp muskulaturen i det skadade området.

Funktionella hjälpmedel som knäskydd, ryggortoser och andra sportskydd är ett bra komplement till behandling och övningar. Ett bra knäskydd gör exempelvis att du klarar av att göra grundläggande styrketräningsövningar utan att du behöver vara rädd för att knät ska ge vika.

De enkla övningarna är ofta de bästa. Här är tips på två av dem:

  • Knäböj: Stå på ena benet. Håll ut armarna för balans, och sjunk ner i en så djup knäböj som du klarar av.
  • Skriv i luften: Stå på ena benet. Med det andra ritar du figurer i luften, till exempel kan du skriva ditt eget namn.

Det viktiga att tänka på här är att göra övningarna ofta och med liten belastning. Hellre lätt och ofta än tungt och sällan. Börja med 15 repetitioner några gånger om dagen och du har en god start.

Sportskydd, Knäskydd och Ortoser - SportsRehab.se