Hälsporre – Plantar Fasciit

Hälsporre

Vad är hälsporre?

Känner du av smärta under hälen eller på insidan av den när du går och står? Du kan ha drabbats av hälsporre. Hälsporre är inte den egentliga benämningen på åkomman, det du drabbats av är plantar fasciit eller plantar fascialgi. Dock är den vardagliga benämningen just hälsporre, då många i samband med plantar fasciit eller plantar fascialgi får ett slags benutskott på hälen som syns på röntgen. Denna ser ut som en sporre på hälen, därav namnet hälsporre. En del känner inte av den alls, utan det är först på en röntgenbild man ser att det finns ett utskott på hälen, en hälsporre.

Hälsporre och plantar fasciit är en skada under foten, på själva senstråket. Det senstråk som sitter under din fot har som uppgift att stödja hålfoten så att den inte sjunker ihop vid belastning. Om du får en för stor belastning på senstråket så uppstår en skada och du får ont under foten.

Plantar fasciit är en smärtsam inflammatorisk process i fotvalvsplattans bindväv som löper längs fotsulan. Plantar har med fotsulan att göra, fascia betyder bindvävshinna och it är inflammation.

Det finns flera anledningar till att man drabbas av hälsmärta, har du ont i fotvalvet är det stor risk att du har Plantar fasciit. Anledningen kan vara att du bytt skor nyligen eller att du har ett par skor med tunn sula som inte dämpar dina steg på ett bra sätt. Det är vanligt att idrottare drabbas av Plantar fasciit.

Hälsmärta och plantar fasciit är något du kan få hjälp med av våra specialister.

Boka en tid hos oss

Hos oss får du träffa en behandlare för just din skada. Vi har flera kliniker i Stockholm Göteborg och Malmö.

Idrottsskadeexperten är ett privat alternativ vi är ej anslutna till högkostnadsskyddet

Orsak till Plantar fasciit

Anledning till hälsporre är att det har varit någon form av överbelastning av vävnadsfästet för plantarfascian. Det innebär att vävnaden har utsatts för mer belastning än vad den tål. Du kan öka belastningståligheten på dina vävnader. Detta genom långsamt öka belastning på dina vävnader undan för undan.

Ofta uppkommer en överbelastning över en längre tid, även om den även kan komma plötsligt. Överbelastning kan orsakas av att du går och står mycket på hårda underlag eller att du har fel sorts skor. Det kan även orsakas av att du promenerar mer än vad du är van vid.

Andra orsaker till hälsmärtan kan vara att du nyligen bytt aktivitet eller att du bytt underlag som du tränar på. Det kan även bero på att du köpt nya skor eller utför en ny form av träning.

Ibland kan skadan uppstå helt utan orsaker, vilket är vanligt hos äldre personer.

Hälsporre symptom

Symptomen för hälsporre eller plantar fasciit är att du känner en smärta under hälen eller på insidan av hälen när du står och går. När du gått en stund, så avtar smärtan. Det är inte hälsporren i sig som gör ont, utan det är ditt senfäste. Smärtan är som tydligast under hälen och du känner av den främst under den inre halvan av hälbenet eller rakt under hälen. Du kan även känna smärta på framkanten av hälbenet mot hålfoten till. Denna smärta kan även vandra vidare och sätta sig längre bak i din häl eller i fascian som sitter i hålfoten. En del har så ont under foten att de inte kan belasta sin häl överhuvudtaget medan andra bara känner av lite under aktivitet.

Om du har större besvär i hälen så kan smärtan även kännas av under vila. Det är vanligast att du drabbas av hälsporre i en enda fot, men det händer att det känns av i båda fötter. De första stegen på morgonen eller om du suttit still och sedan rör dig kan göra riktigt ont. Det som kan förvärra smärtan är om du går långa promenader och om du gör snabba rörelser så kan du känna av en skarp smärta.

Den som haft hälsporre en längre period kan känna av att det börjar göra ont i hälen främst i bakkanten av hälen eller på utsidan av mellanfoten. Ibland kan det även göra ont upp längs med ditt underben. Det är inte ovanligt att den som drabbats av hälsporre börjar att gå på ett annorlunda sätt för att undvika smärtan i foten. Till exempel trippa på tå.

 

 

 

Hälsporre behandling

Hälsporre är något som ofta läker ut av sig självt, men det kan ta mycket lång tid. Räkna med att det kan ta upp till ett och ett halvt år. Skulle du fortsätta med belastande aktiviteter så tar det ännu längre tid. Du som drabbats av hälsporre kan få behandling av en kiropraktor eller naprapat. Du kan även göra en del saker själv som egenvård.

Om du har ont i hälen så är det bra att töja vadmuskulaturen dagligen, göra en uppsträckning av plantarfascian samt att varje dag göra viktbelastade tåhävningar. Det är även bra om du kan minska att stå och gå på hårda underlag. Du kan även göra olika stretchövningar för att få en bättre cirkulation i din fot.

Tejpning av hälsporre är även det något du kan göra. Det kan du göra på egen hand, eller få hjälp med av en naprapat eller kiropraktor. Hälsporre tejpning är främst för att lindra dina symptom och dina smärtor. Tejpningen hjälper även till att ge dig en mindre belastning av själva infästet av plantar fascian mot ditt hälben. Hälsporre Tejpningen görs vid hålfoten.

Aktiv vila är bra vid hälsporre. Det innebär att du låter bli eller minskar på aktiviteter som provocerar smärtan. Du bör undvika att springa, hoppa, gå och stå mycket. Dock kan du cykla, simma, använda crosstrainer med mera.

En annan sak du kan göra för att minska dina smärtor är att byta skor, välj en sko med mjuk sula under hälen. Du kan även investera i fotbäddar eller ortopediska inlägg.

Du som har extrema besvär kan få lindring genom värktabletter med paracetamol. Du kan även få en spruta med kortison i hälen av en läkare.  I extrema fall kan det dock krävas operation.

Det går inte direkt att bota hälsporre, men många behandlingar lindrar smärtan samt påskyndar läkningstiden. Med en naprapat eller kiropraktor kan du få hjälp med flera behandlingar.

Behandling av naprapat eller kiropraktor

Hos en naprapat eller kiropraktor kan du få hjälp med behandling. Dessa i kombination med egenvård kan öka läkningstiden på din skada så väl som lindra dina smärtor.

Stötvågsbehandling är en metod som kan fungera för dig och din skada. Detta är en apparatbehandling med tryckvågor med given styrka och frekvens som bearbetar den skadade vävnaden. Den kallas även för shock wave therapy. Stötvågsbehandling kan ge dig en snabbare läkning av din skada.

Dry needling är en annan behandlingsform för hälsporre. Behandlaren använder sig av akupunkturnålar, men det är inte som traditionell akupunktur. Detta är en vetenskapligt bevisad metod för att behandla olika skador så som Plantar fasciit – värk i hälen, men även tennisarmbåge, löparknä och så vidare.

Tillsammans med andra behandlingar är massage en god idé. Massagen appliceras då på dina vadmuskler för att de ska bli mindre styva. Det leder även till att du får en bättre blodcirkulation och du blir mer avslappnad. När du är avslappnad i dina vadmuskler så leder det i sin tur till att det blir mindre påfrestningar på fascian.

Du kan med en naprapat eller kiropraktor även få övningar att göra. Dels tillsammans med din behandlare men även hemma. En viktig del av rehabilitering är stretching och stretchövningar av olika slag.

Våra specialister kan hjälpa dig med övningar och olika former av behandling för hälsporre och plantar fasciit.