Framfotslöpning vs Bakfotslöpning & Skaderisker

Framfotslöpning Att löpartrenden i Sverige vuxit kolossalt de senaste åren har nog inte gått någon förbi. Detta har också ökat antalet idrottsskador hos de som är aktiva löpare.

I samband med denna löptrend har det dykt upp en hel del nya löptekniker såsom framfotslöpning (löpning i skor utan uppbyggd häl) och mittfotslöpning som alternativ till den löptekniken som mer än 90% använder sig av, hälfotslöpning.

Hälfotslöpning innebär i korthet att du landar på bakre delen av foten när du springer medans framfotslöpning innebär att du landar få främre delen av foten.

Skaderisker med bakfotslöpning

Löpning och idrottsskadorAll typ av träning och idrott innebär risker för att du ska få en idrottsskada som hälsporre, löparknä, hälseneinflammation, benhinneinflammation med mera.

Är du mycket aktiv så finns även risk för belastningsskador som innebär att en kroppsdel eller ett specifikt område belastats mer än vad de tål. Detta i kombination med att du inte vilat tillräckligt mellan dina träningstillfällen orsakar skadan.

Bakfotsläpning tekniken innebär bland annat att du får rotationskrafter på hälen som kan orsaka skador med mera. Tekniken innebär också att du ibland överanvänder, belastar, hälsenan och din plantar fascia (vilket kan leda till hälsporre bland annat).

Skaderisker med framfotslöpning

Det finns studier som visar att framtfotslöpning kan minska skaderisken då detta medför mindre belastningar. Det gäller dock att du verkligen kan tekniken innan du använder den fullt ut annars kan du få motsatt effekt med ökad skaderisk med framfotslöpning tekniken.

Skorna som används vid framfotslöpning saknar uppbyggd häl vilket “tvingar” dig att löpa på framfoten. Det är lätt hänt i början att du börjar springa på tårna när du byter teknik. Detta är en felaktig typ av löpning som faktiskt kan öka skaderisken.

Ytterligare en skaderisk med framfotslöpning är överbelastning av flexor hallucis longus, senan till muskeln som böjer tårna.

Rätt utförd finns det dock en hel del som talar för att framfotslöpning är ett bättre alternativ för dig som vill minska skaderisken.

Notera att tekniken kräver att du har bra benstyrka.

Om du funderar på att byta löpteknik rekommenderar vi dig att först kontakta någon som kan lära dig tekniken.

Framfotslöpning – Video

Här är en video på engelska som visar hur framfotslöpning fungerar.

Har du råkat ut för en löparskada? Ring oss så hjälper vi dig att bli bra igen!

Idrottsskadeexperten är ett nätverk av  erfarna och legitimerade Kiropraktorer och Naprapater. Vi finn i hela Sverige men har mest kliniker i Stockholm, Göteborg & Malmö.

Boka en tid hos oss

Hos oss får du träffa en behandlare för just din skada. Vi har flera kliniker i Stockholm Göteborg och Malmö.

Idrottsskadeexperten är ett privat alternativ vi är ej anslutna till högkostnadsskyddet