Knäartros – artros i knät och vad man kan göra åt det

artros knäartros idrottsskadeexperten kiropraktorArtros. Vad är egentligen knäartros? Vad är myt och vad är sanning? Det har forskats kring artros i decennier, och ändå har man inte riktigt kunnat klura ut exakt vad det är som händer i kroppen när vi drabbas av knäartros.

Människokroppen är en fantastisk konstruktion, utvecklad under miljontals år, och med ett samband mellan funktion och sammansättning som inte ens världens samlade ingenjörer skulle klara av att konstruera.

Vår kropp innehåller över 200 ben och en mängd olika leder, från fötter och ända upp till huvudet. Och en gemensam nämnare är att det finns en yta av brosk mellan ledändarna, som gör att de kan glida mot varandra och minska effekten av stötar och friktion.

Vad är knäartros?

Människokroppen är oerhört tålig, och kapabel till de mest otroliga saker. Vi kan klättra i berg, springa maraton och hoppa nästan 10 meter i längd. Och hela tiden skyddas vi av kroppens alla försvar mot yttre våld.

Men ibland händer det att naturen snubblar till och normala funktioner strular. Den funktion som bildar brosk hela tiden i takt med att det gamla bryts ner kan komma av sig, och kroppen klarar inte av att bilda nytt brosk i samma takt som det slits ner. Plötsligt kanske du märker att det smärtar i knäna när du går eller springer. Det kan vara ett tecken på knäartros, vilket gör att benändarna börjar glida mot varandra, utan de skydd som brosket har gett tidigare.

Artros i knät är en av de vanligaste ledsjukdomarna, och kan drabba båda sidorna av knät. Men oftast är det den inre leden som besvärar dig. Det kan också utvecklas inflammationer i leden. Du känner av det genom att knät känns svullet och ömt.

Som tur är finns det hjälp att få. Här på Idrottsskadeexperten möter du kunniga sjukgymnaster, kiropraktorer och naprapater som kan hjälpa dig tillbaka till ett normalt liv.

Är jag i riskzonen för artros?

Artros är inte som ett benbrott, som kommer plötsligt. Istället kan den komma smygande under många år, för att börja besvära dig någonstans mellan 40 och 50 års ålder. Åldern är alltså en viktig faktor här. Och att skydda sig mot det är inte det enklaste.

Boka en tid hos oss

Hos oss får du träffa en behandlare för just din skada. Vi har kliniker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Idrottsskadeexperten är ett privat alternativ vi är ej anslutna till högkostnadsskyddet

Orsakerna till knäartros

Som vi nämnde tidigare har det gjorts otaliga undersökningar och ihärdig forskning under många, många år, för att ta reda på vad det är som orsakar artros i knäna. Man vet i princip vad som händer, men inte varför. Det är en svår kokosnöt att knäcka – men en sak vet man. Den gamla svenska benämningen, ”ledförslitning” är borta och begravt. Visst slits lederna när brosket tunnats ut, men det är effekten av artros – inte orsaken.

Dock vet man att det finns ett samband mellan artros och långvarig hård belastning, och vissa tecken tyder också på att det kan vara ärftligt.

Andra faktorer som har betydelse är om du tidigare haft en skada i menisk eller korsband, eller om du är överviktig – ju mer vikt du drar omkring på desto större risk är det att du drabbas av artros i knäna.

Symptom – hur vet jag att det är artros?

Det enkla och lite latmannamässiga svaret skulle kunna vara att du helt enkelt har ont i knät. Men smärta kan ju ha en mängd olika orsaker, så vi behöver bena ut det hela lite bättre än så. Du känner dock smärta när du rör på dig. Ibland kan det göra ont utan att du kan se något samband med en särskild aktivitet. Så småningom kan smärtorna börja uppträda även när du befinner dig i total stillhet.

Fler symptom:

  • Vid eventuell inflammation i leden kan knät svullna och bli ömt
  • Knät kan kännas ”svajigt” och ostabilt
  • Allmän stelhet i lederna, speciellt när du suttit stilla eller efter en natts sömn. Du har svårt att få igång kroppen.
  • Du upplever att det knäpper och knastrar i lederna
  • Smärtor även på natten, vilket kan leda till sömnproblem

Hur man behandlar knäartros

Det finns de som menar att man alltid ska vila när man har ont i knät. Och det är ofta även kroppens förslag – stillhet och vila för att rehabilitera skadan.

Men i det här fallet är det inte så. Snarare tvärtom. Här gäller det att hålla igång kroppen och röra på dig så mycket du klarar av utan att det gör för ont. Lite smärta är tyvärr nödvändigt att uthärda. Därmed inte sagt att du ska ställa upp i ”Världens starkaste man/kvinna” och kasta traktorer omkring dig.

Vad du vill göra är att sakta men säkert bygga upp muskulaturen runt knälederna. Det kan göra ont att ta en stilla joggingrunda, men knät tar ingen skada av det. Muskulaturen behöver fysisk aktivitet – ju starkare benmuskler du har, desto mindre belastar du dina knäleder.

Vi på Idrottsskadeexperten har stor erfarenhet av att behandla artros i knät. Besök oss gärna på någon av våra kliniker i Stockholm, Göteborg eller Malmö. En grundlig undersökning inleder behandlingen, avsedd att ta reda på exakt hur din skada ser ut.

Samtliga kiropraktorer, naprapater och sjukgymnaster är legitimerade och besitter gediget kunnande, och du kan vara förvissad om att du får bästa tänkbara behandling. En sjukgymnast – eller annan behandlare – kan hjälpa dig att utforma ett individuellt träningsprogram, och ge förslag på övningar du kan utföra i hemmet.

Är du överviktig kan det vara till stor lindring om du kan lyckas gå ner i vikt, för att minska belastningen på lederna.

För att underlätta träningen kan det vara bra att veta att det finns särskilda ortoser, eller knäskydd speciellt framtagna för artros i knäna. De stabiliserar knäleden och ger avlastning – du får alltså lättare att röra dig och med mindre smärta än annars. Ett fotinlägg som minskar belastningen på lederna kan lindra ytterligare.

Det finns också så kallade Artrosskolor på några platser i landet. Här kan personer som lider av artros få hjälp med att utforma egna träningsprogram. Man får mycket information och även möjlighet att träna i grupp om man så vill.

Boka en tid hos oss

Hos oss får du träffa en behandlare för just din skada. Vi har kliniker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Idrottsskadeexperten är ett privat alternativ vi är ej anslutna till högkostnadsskyddet

Operation?

Det är numera ganska ovanligt att man tar fram skalpellen vid knäartros. Det är bara i det fall där inget annat hjälper, och du fortfarande har ont i knäna efter lång träning eller viktnedgång.

Vid en operation ersätter man knälederna med en protes av metall och plast, och benändarna tillåts återigen att glida mot varandra utan att friktion uppstår.

Egen träning

Det är viktigt att du själv tar tag i din rehab. Du och ingen annan känner var gränserna går, och kan undvika att överbelasta dina leder i knäna. Träna med något du tycker om att göra – det gör underverk för motivationen. Knäartros kan med fördel lindras av:

  • Löpning. Gärna på löpband, då du kan reglera hastigheten och framförallt undvika lutande och ojämna underlag – något som kan belasta lederna i onödan.
  • Cykling. Antingen på motionscykel eller ”på riktigt”. Här får benmuskler bra träning utan att det sliter så mycket på knäna.
  • Simning. Också en bra motionsform som inte frestar på kroppen så mycket.
  • Gång. En bra ingång till att komma igång och motionera. Bär lätta skor och gå gärna på mjukt underlag.

Eller så skulle vi bara kunna säga: Ut och rör på dig! Hur du gör det spelar egentligen ingen större roll – huvudsaken är att du stärker benmusklerna och får igång din blodcirkulation.

Välkommen att boka ett möte här på Idrottsskadeexperten!

Publicerad 2 juli 2019