Ont i hålfoten

Ont i hålfotenVåra fotvalv fungerar som en stötdämpare under foten när vi går, står och springer. Utan stötdämpningen skulle vi inte få någon svikt i stegen och det skulle fresta på både ben och muskler väldigt mycket. Vår fot har en fantastisk konstruktion och är skapad med mängder av ben, leder, muskler och binds ihop av mer än 100 ligament. Dessa elastiska ligament lyfter upp fotvalvet och ger en enorm fjädrande kraft genom foten upp i hela kroppen vid promenader och löpning.

Två av de vanligaste orsakerna till att ha ont i hålfoten är:

  • När man har överansträngt fötterna genom att man har stått, gått eller sprungit mycket mer än vad man är van vid.
  • Nedsjunkna fotvalv av olika anledningar.

Överansträngning i hålfoten

När vi får ont i hålfoten beror det oftast på att man har svaga muskler i foten eller att man har felaktiga skor. Tyngden gör att fotvalvet sjunker vid överansträngning, foten klarar helt enkelt inte av tyngden och man får ont.

Symtom

  • Fötterna känns trötta
  • Svidande känsla i fotvalvet
  • Krampaktig känsla i hålfoten.
  • Ömmande eller brännande känsla i trampdynor och häl.
  • Tårna kan också börja krampa

Behandling

Svaga fotvalv kan tränas upp, till exempel genom att man går barfota så mycket som möjligt och har skor som tillåter fötterna att ha fritt spelrum så att de fungerar naturligt, genom att all finmekanik kommer till sin användning. En fot som har en stark muskulatur i foten återhämtar sig mycket fortare vid skada och överansträngning.

Har man skor som stöttar upp fotvalvet mister foten sin fjädringsfunktion och bygger på så sätt inte upp muskulaturen. Men i vissa fall när man har ont kan det vara en skön avlastning under tiden man bygger upp musklerna i fotvalvet. Genom fotmassage ökar du cirkulationen i foten vilket gör att fötterna inte blir lika lätt trötta och musklerna orkar arbeta hårdare.

Här är lite tips till träning som stärker dina fötter och gör dom spänstigare.

  1. Sitt med fötterna rakt ut på en stol.
  2. Knip och spreta med tårna.
  3. Rikta tårna mot dig och sedan rakt ned mot golvet.
  4. Balansera genom att stå på ett ben.
  5. Gör tåhävningar.
  6. Gå på dina tår.
  7. Gå på hälarna.
  8. Gå på insidan och utsidan av foten.
  9. Öka cirkulationen i foten med fotmassage.

 

Det finns massor av andra övningar man kan göra för att stärka olika delar av fötterna. Fråga din behandlare hur du kan göra för att stärka just dina fötter.

Få hjälp hos Idrottsskadeexperten

För att snabbt kunna återhämta sig kan det vara bra att söka sakkunnig hjälp om man har ont. Idrottsskadeexperten behandlar dina skador och hjälper dig att stärka dina fötter genom att hitta bra övningar. Vi vet vad du behöver för hjälpmedel för att lindra smärtorna och underlätta din vardag.

Nedsjunkna fotvalv

Nedsjunkna fotvalv kan ge många olika sorters komplikationer. Orsaken är oftast att en sena som löper under foten har blivit inflammerad eller har brustit vilket leder till att foten kollapsar. Det kan också bero på en lång tids överbelastning. Vi belastar våra fötter med två till tre gånger vår egen kroppsvikt när vi springer så är det inte konstigt att fotvalvet kollapsar ibland.

Det är även vanligt att man får nedsjunkna fotvalv när man är överviktig. Fotmuskulaturen överbelastas i båda fallen kraftigt, om man inte tränat upp sina fotmuskler så att foten klarar belastningen. När fotvalvet sjunker kan det bli komplikationer i rygg, knän och fotleder. Det är på grund av att hela kroppen felbelastas när man har nedsjunkna fotvalv.

Symtom

  • Hälsmärta
  • Trötthetskänsla i foten
  • Smärta i knä
  • Ryggont
  • Nedsatt rörlighet i foten
  • Nedsjunkna fotvalv
  • Domningar i foten
  • Snedställd stortå

Behandling

Många av oss spenderar många timmar i veckan på gymmet för att få en stark och välbyggd kropp. Man tränar upp rygg, armar, mage och en massa andra muskler för att få starkare kropp – men vi pratar sällan om fötter och fotmuskler och att de behöver tränas upp. De flesta av oss glömmer bort att våra fötter är kroppens grund.

Det är fötterna som vi står på och som gör att kroppen har balans och att vi har en bra hållning. Det är inte så vanligt att man pratar om att styrketräna sina fötter, men tänk på att alla muskler behöver tränas om man ska klara av belastningar. Alla muskler går att träna upp och tränar vi upp fotmuskler och dess fotvalv kommer vi till rätta med många andra kroppsliga problem som kan uppstå.

Det du kan göra själv är att stärka dina fötter och fotvalv genom att gå på ett platt golv barfota så att stortån pekar rakt fram. Har du svaga fotmuskler bygger du sakta men säkert upp dina muskler när du går med tårna rakt fram. För att bygga upp fötternas muskler bör dina skor efterlikna barfota känslan och som alla dina tår får ordentligt plats i utan att klämma. Glöm inte att tårna ska peka rakt fram när du går även i skor. Som en förebyggande åtgärd innan olyckan har varit framme kan man för att stärka fötterna göra hemmaövningar.

Behandling hos Idrottsskadeexperten

Det är viktigt att du söker experthjälp i ett tidigt stadium innan skadorna blir värre. Vi utreder din skada och tar reda på källan till problemet och sedan lägger vi upp en handlingsplan hur vi ska gå till väga för att du ska bli smärtfri så fort som möjligt.

  • Vi behandlar din skada genom att eventuella korrigeringar och få igång cirkulation.
  • Vi tar fram ett träningsprogram med övningar som lindrar och stärker dina fötter.
  • Vi hjälper dig att hitta hjälpmedel som underlättar din vardag.

Vi samarbetar med företag som tar fram hjälpmedel som är anatomiskt utformade med en överlägsen passform. Dessa hjälpmedel extremt sköna att bära under långa perioder och har en bevisad effekt när det gäller att förebygga, ge stöd och gör att rehabiliteringen går snabbare vid skador och problem.

Boka tid hos oss

Hos oss får du behandling snabbt och vi ser till att du får rätt behandlare för din skada. Våra duktiga och engagerade behandlare är legitimerade naprapater och kiropraktorer.

Vi finns i tre städer i Sverige

Stockholm, Göteborg och Malmö

Ring oss:

Telefon 0770-17 50 51

E-post:

bokning@idrottsskadeexperten.se

Publicerad 5 februari 2019