Muskelbristning

muskelbristning

Några vanliga ställen en muskelbristning uppkommer är i hälsenan, som kan skadas i sporter som badminton och tennis, eller i baksida av låret, som drabbar bland annat fotbollsspelare och aktiva löpare.

Det kan ibland vara svårt att veta skillnaden på en sträckning och en muskelbristning. Här finns bra information: sträckning i vaden

Vi har flera kliniker i Stockholm, Göteborg och Malmö där vi behandlar idrottsskador som muskelbristningar.

 

8 vanliga muskelbristningar

Här är en lista med de 8 vanligaste muskelbristningarna samt var de uppkommer:

  • Bristning i främre lårmuskeln
  • Bristning i bakre lårmuskeln (hamstringsruptur)
  • Bristning i vadmuskelaturen
  • Bristning i ljumsken
  • Bristning i raka bukmuskeln
  • Muskelbristning i axelpartiet
  • Bristning i raka lårmuskeln
  • Bristning i stora höftböjaren (M. Iliopsoas)
  • med mera…

Det kan ibland vara svårt att avgöra skillnaden på en muskelbristning och om din muskel har gått av varför du bör ta kontakt med en specialist på muskelbristningar för att inte riskera framtida kroniska problem.

 

Få snabb & effektiv behandling med den senaste tekniken

Muskelbristning Behandling IdrottskadeexpertenVi tror att du snabbt vill komma tillbaka till din träning! Vi tror också att du vill undvika framtida muskelbristningar.

Därför behandlar alla våra specialister dig snabbt och effektivt med de senaste behandlingsmetoderna. Dessutom får du personligt utformade program för att just du ska kunna undvika att få denna typ av idrottsskada i framtiden.

Alla våra behandlare är legitimerade Kiropraktorer, Naprapater och Sjukgymnaster och har alla lång erfarenhet av att behandla muskelbristningar.

Vi har flera kliniker i Stockholm, Göteborg och Malmö där vi behandlar idrottsskador som muskelbristning.

Vi garanterar ofta en tid inom 24 timmar så att du ska slippa vänta med att bli bra igen. 

 

Boka en tid hos oss

Hos oss får du snabbt träffa rätt behandlare för just din skada. Vi har flera kliniker i Stockholm Göteborg och Malmö. Ring oss idag på 0770 – 17 50 51
E-post: info@idrottsskadeexperten.se

 

Vad är en muskelbristning?

En muskelbristning är precis som namnet säger en bristning i en muskel. Denna bristning kan delvis bero på en svaghet i en annan muskel som skapar ett extra moment i den muskel som skadas dvs det sker en obalans.

Andra orsaker är att du är för orörlig ovan- eller nedför i en led som tillhör muskeln vilket skapar en extra belastning på den muskel som fått en muskelbristning.

En muskelbristning kan mycket framgångsrikt behandlas med olika metoder såsom stötvågsbehandling, massage, manipulation, triggerpunktsbehandling samt Dry Needling. Våra experter hjälper dig att snabbt bli bra igen samt identifiera varför du fått en bristning och hur du kan undvika detta i framtiden. När du fått muskelbristning, läs mer här, innebär det att din muskel blivit överbelastad.

 

Egen behandling vid muskelbristning

Du kan själv göra några enkla saker för att minska risken för att du får en muskelbristning. En av de enklaste sakerna är att värma upp ordentligt innan träning. Vid kallare väder kan du se till att ha varma kläder för att hela tiden hålla musklerna varma.

 

Otränad? Börja i lagom takt för att undvika muskelbristning

Du är taggad till tusen och redo att köra igång. En superstart och en fin övergång och plötsligt säger det bara pang och du känner en blixtsmärta! De vanligaste tillfällen en idrottsskada uppkommer, är om du inte har tränat på ett tag eller om du är nybörjare och börjar i alltför hög takt.

För att undvika muskelbristning och andra idrottsskador rekommenderas du därför att sakta öka belastningen på musklerna vid träningen. Om du känner dig osäker på hur mycket dina muskler kommer att tåla kan du fråga en av våra experter på muskelbristningar. De är aktiva idrottsmän och kvinnor och kan svara på dina frågor.

 

Hjälp när du råkat ut för muskelbristning

Idrottsskadeexperten kan ge dig snabb och effektiv hjälp vid muskelbristning. Några av de åtgärder vi vanligen genomför är:

Massage och elbehandling samt rehabiliteringsfas. Vi hjälper dig med behandling samt lägger upp träningsprogram för att rehabiliteringsfasen ska gå snabbt.

Kom ihåg att ju längre du väntar med behandling desto längre blir din rehabiliteringsfas.

Här kan du läsa mer om hur man behandlar en muskelbristning: Behandling Muskelbristning

 

 

Egna åtgärder när du råkat ut för en muskelbristning

Det finns några åtgärder du själv kan göra när du fått en muskelbristning. Här är en kort lista

Du kan lägga om ett kylförband för att lindra smärtan. Tänk på att aldrig lägga ett kylförband direkt på huden eftersom det kan ge kylskador.

Du kan låta din skadade muskel vila några dagar, men så snart smärtan minskat är det bra om du börjar använda muskeln försiktigt. Anledningen till detta är att din cirkulationen i muskeln ökar, vilket gör att muskelbristningsskadan läker fortare.

Normalt läker en muskelbristningsskada på sex till åtta veckor. Du rekommenderas att vänta med träning tills du fått tillbaka full styrka i muskeln och att alltid värma upp och stretcha ordentligt.

 

 

Att undvika en muskelbristning

Här är en lista på olika saker som du kan tänka på för att undvika att få en muskelbristning och/eller muskelsträckning.

Du kan minska dina chanser att anstränga en muskel om du gör några grundläggande försiktighetsåtgärder.

  • Försök att inte sitta i en och samma position för länge. Ta regelbundna pauser för att flytta dig och ändra läge. Använd en stol som ger bra stöd för korsryggen eller använd en kudde för stöd. Försök att hålla dina knän i nivå med höfterna.
  • Bibehåll en god hållning när du står och sitter. Om du tillbringar en lång tid i ett läge, försök att alternera denna genom att först sätta ena foten och sedan den andra på en låg pall. Detta kan hjälpa till att minska stress på din ryggmuskler och därmed risken att få en muskelbristning och/eller muskelsträckning.
  • Lyft föremål noggrant. Håll ryggen rak, böj på knäna och lyft alltid med benen. Håll vikten nära kroppen. Lyft inte och vrid samtidigt.
  • Stretcha alltid och värm upp innan du inleder fysisk aktivitet. På samma sätt ta tid för att stretcha efter varje träningspass eller session av fysisk aktivitet för att förebygga muskelstelhet och risk för muskelbristning.
  • Om du är ny på en träningsform, börja långsamt och bygg upp din träning lite i taget.
  • Motionera regelbundet för att hålla dina muskler friska och starka.
  • Förstå din kropps begränsningar-överdriv inte!

Ring oss för snabb behandling av din muskelbristning.

 

Boka en tid hos oss

Hos oss får du snabbt träffa rätt behandlare för just din skada. Vi har flera kliniker i Stockholm Göteborg och Malmö. Ring oss idag på 0770 – 17 50 51
E-post: info@idrottsskadeexperten.se