Ont i bakhuvudet? Fakta, Råd & Behandling

Om du har ont i bakhuvudet och samtidigt känner en  tryckande känsla över hjässa och panna, har du med största sannolikhet drabbats av spänningshuvudvärk. Ett  annat namn för spänningshuvudvärk och ont i bakhuvudet är Cervikogen huvudvärk.

Inom kiropraktik har man lång erfarenhet av att rätta till de fysiska blockeringar som leder till värk av olika slag. Orsaken till att man får spänningshuvudvärk finns ofta att hitta i en annan del av kroppen. Blockeringar och felställningar i nacke och rygg kan t ex resultera i att man får ont i bakhuvudet och ont i nacken.

 

Ont i bakhuvudet – Symptom

huvudvärk-ont-i-huvudet

ont i bakhuvudet idrottsskadeexperten

Spänningshuvudvärk kan börja som ett molande, eller som en blixtrande smärta och ont i bakhuvudet. Värken kan också stråla ner i nacken och axlarna för att sedan leta sig vidare ner till skulderbladen och ryggen.

Värken sprider sig också ofta från bakhuvudet över kinderna, längs med sidan av  huvudet, samt över pannan och ögonen.

Man kan också känna att det ligger som ett tryck över hela hjässan. I en del fall blixtrar smärtan till punktvis i andra delar av huvudet.

Det är inte ovanligt att den som är drabbad av spänningshuvudvärk får regelbundet återkommande attacker med smärta och ont i huvudet.

Trots att episoderna med huvudvärk dyker upp med jämna mellanrum brukar attackerna lyckligtvis inte vara särskilt länge. De brukar gå över relativt snabbt.

 

Boka en tid hos oss

Hos oss får du träffa en behandlare för just din skada. Vi har flera kliniker i Stockholm Göteborg och Malmö.

Idrottsskadeexperten är ett privat alternativ vi är ej anslutna till högkostnadsskyddet

Ont i bakhuvudet – Orsaker

Vår livsstil och allmänna hälsa påverkar i allra högsta grad risken att drabbas av spänningshuvudvärk.

Dessa är några av de faktorer som kan skapa sådana spänningar i leder, kotor och muskler att det i förlängningen leder till spänningshuvudvärk och ont i bakhuvudet.

  • Axlarnas och nackens muskler är spända.
  • Låsningar i nackkotorna.
  • Dålig hållning.
  • Enformig och felaktig arbetsställning.
  • Alltför långvarigt intag av smärtstillande mediciner.
  • Man har stressat för mycket.
  • Pisksnärtskada (whiplash)
  • Hård fysisk eller psysisk belastning
  • Onaturliga rörelser av nacken.
  • Spända käkar och/eller fekaktigt bett.
  • Bruxism ( tandgnisslande under sömnen )
  • Felaktiga sovvanor och sovställning.
  • Brist på fysisk aktivitet.

Ont i bakhuvudet –  andra symptom

Att lida av grav spänningshuvudvärk kan få allvarliga effekter på livskvalitet och allmän hälsa.

Ofta uppträder något eller några av följande symptom i samband med att man drabbas av spänningshuvudvärk och ont i bakhuvudet:

  • Man kan få svårt att koncentrera sig och tänka klart.
  • Man kan känna sig trött, slö och orkeslös.
  • Man känner av susningar i öronen.
  • Man har känslor av illamående.
  • Man kan bli känsligare för ljud och ljus.
  • Man har känslor av yrsel.
  • Man har minskad rörlighet i nacken.

 

Ont i bakhuvudet – Behandling

Om du lider av återkommande episoder med ont i bakhuvudet kan du få bra hjälp hos en av våra legitimerade
kiropraktorer eller naprapater.

Din behandling ger oftast snabbt ocj mycket bra resultat, både vad gäller att lösa upp spänningar i nackens muskler och leder och vad gäller smärtlindring.

Receptfria läkemedel kan hjälpa då man har som mest ont.

Du man bör vara noga med att inte medicinera för länge mot symptomen.

Det har visat sig att ett alltför långvarigt intag av smärtstillande läkemedel faktisk kan leda till kronisk spänningshuvudvärk i långa loppet.

Att huvudvärk skulle bero på någon allvarligare åkomma är mycket ovanligt. I de allra flesta fall beror smärtan på felställda kotor eller spända muskler.

Om huvudvärken slår till väldigt plötsligt, är mycket kraftig och inte går över, kan det vara bra att uppsöka läkare för att kunna utesluta andra medicinska orsaker.

 

 

 Ont i huvudet – Så kan du förebygga

Den som drabbas av ont i bakhuvudet med jämna mellanrum och vill förebygga framtida attacker

bör tänka på att:

  • Försöka att vara fysiskt aktiv.
  • Se till att få tillräckligt med sömn och äta hälsosamt.
  • Ha tillräckligt bra belysning då man läser.
  • Stressa så lite som möjligt och lära sig att slappna av.
  • Kontrollera synen eller byta styrka på glasögonen. Ofta kan dålig syn leda till att man får ont i bakhuvudet.
  • Arbeta i en ergonomiskt skonsam ställning med nacken i en korrekt position.

En legitimerad kiropraktor eller naprapat kan hjälpa dig att lösa upp blockeringar och spänningar i muskler, nerver och leder.

Blockeringar som ofta är orsak till att man får spänningshuvudvärk  och ont i huvudet.